Kwalitatief onderzoek draait om verdieping: begrijpen waarom mensen iets doen, vinden of ervaren. Bij Geelen Consultancy voeren we al jarenlang kwalitatief onderzoek uit onder agrarische ondernemers en dierenartsen. We luisteren, vragen door en halen boven wat in cijfers vaak verborgen blijft. De inzichten uit een kwalitatief onderzoek vormen bovendien vaak de basis voor een kwantitatieve vervolgfase.
We spreken met agrarische ondernemers en tuinders uit alle sectoren, met dierenartsen met uiteenlopende specialisaties, en – indien relevant – met experts of andere ketenpartijen. Bij de selectie letten we op spreiding in:
Zo ontstaat een rijk, divers en representatief beeld van wat er leeft in de praktijk.
Afhankelijk van uw vraag en doelstelling kiezen we voor één of meer van de volgende methoden:
Vaak online via Teams of Zoom, maar ook op locatie, bijvoorbeeld bij de boer thuis.
Ideaal om verschillende standpunten boven tafel te krijgen. Fysiek samen of via online tools.
Onze interviews worden afgenomen door ervaren onderzoekers met inhoudelijke kennis van de sector. Wat u kunt verwachten:
Kwalitatief onderzoek biedt u:
Diepte-interviews worden bij ons altijd uitgevoerd door ervaren interviewers met een academische achtergrond en binding met de sector. De interviews zijn meestal op locatie, bijvoorbeeld bij de agrariër thuis of op de dierenartsenpraktijk. Hiermee worden eventuele drempels om deel te nemen aan het onderzoek zo laag mogelijk gehouden.
Diepte-interviews op een rijtje:
Een zorgvuldige bepaling van de doelgroep en indeling van de steekproef moet er voor zorgen dat alle mogelijke ervaringen en meningen aan bod komen. In de praktijk komt dit neer op gemiddeld zes tot tien diepte-interviews per doelgroep of onderzoek.
De onderzoeksvragen worden in samenwerking met de opdrachtgever uitgeschreven in een vraagpuntenlijst; een soort leidraad voor de diepte-interviews.
De duur van een interview bedraagt ongeveer 45 tot 60 minuten en vindt bij voorkeur online plaats via Teams of ZOOM. Uiteraard kan dit ook op locatie
Alle gesprekken worden digitaal opgenomen en na afloop van het interview letterlijk uitgewerkt. Deze uitwerkingen vormen de basis voor analyse en rapportage van het onderzoek.
Volledigheid (geen verlies van informatie) en objectiviteit worden gewaarborgd doordat de analyse en selectie van informatie pas na afloop van het interview plaatsvinden en niet tijdens het gesprek zelf.
Het rapport bestaat uit een beschrijving van de resultaten van de diepte-interviews in de vorm van een gedetailleerde beschrijving per doelgroep en per onderwerp. Tevens worden de resultaten geïllustreerd met letterlijke citaten. Het rapport wordt afgesloten met een hoofdstuk samenvattende conclusies en aanbevelingen.
Onder leiding van een ervaren gespreksleider met een academische achtergrond wordt een aantal geselecteerde respondenten (ongeveer zes tot acht) aangezet tot het voeren van een discussie over de onderwerpen. Daarbij is het de bedoeling dat zij hun mening geven over de onderwerpen en op elkaar reageren (interactie).
Groepsdiscussies op een rijtje:
Gedurende de groepsdiscussie zorgt de gespreksleider ervoor dat de discussie voorspoedig verloopt en dat alle onderzoeksvragen aan bod komen. Om dat te bewerkstelligen wordt er ook gebruik gemaakt van een vraagpuntenlijst.
In samenwerking met de opdrachtgever wordt deze vraagpuntenlijst opgesteld; een soort script voor de groepsdiscussies. In dit script komen alle onderzoeksvragen aan bod in de vorm van concrete vragen voor de respondenten.
Gemiddeld duurt een groepsdiscussie anderhalf tot twee uur. Dit hangt af van de groepsgrootte en het onderwerp van de discussie en de verdeling in aandacht.
Standaard worden er opnames gemaakt. Middels een gesloten videocircuit kan de opdrachtgever eventueel meekijken en meeluisteren in een aparte zaal.
Wij maken bij de uitvoering van groepsdiscussies naast een ervaren gespreksleider ook altijd gebruik van een ervaren notulist.
Het rapport bestaat uit een beschrijving van de resultaten van de groepsdiscussie in de vorm van een gedetailleerde beschrijving per doelgroep en per onderwerp. Tevens worden de resultaten geïllustreerd met letterlijke citaten. Het rapport wordt afgesloten met een hoofdstuk samenvattende conclusies en aanbevelingen.
Geïnteresseerd in één van onze diensten of wellicht meerdere? Of zijn nog vragen? Neem dan contact met ons op via onderstaand contactformulier.